سیستماتیک ملکولی تیره علف هفت بند در ایران

پایان نامه
چکیده

فیلوژنی تیره علف هفت بند در ایران با استفاده از داده های توالی های هسته ای و کلروپلاستی انجام گردید. برخی ویژگیهای ریخت شناسی و گرده شناسی نیز برای شناخت بهتر و تمایز جنس ها از یکدیگر استفاده گردید. در این پژوهش، 101 گونه در آنالیز nrdna its، 85 گونه در آنالیز matk و 78 گونه در آنالیز rpl32-trnl(uag) شامل تمامی جنس ها و اکثر گونه های شناخته شده از تیره علف هفت بند در ایران به منظور بازسازی روابط فیلوژنی مورد مطالعه قرار گرفتند. گونه triplaris peruviana در دو آنالیز nrdna its و matk و گونه bistorta major در آنالیز rpl32-trnl(uag) بعنوان برون گروه انتخاب شدند. همچنین برای تعیین روابط فیلوژنی میان گونه های calligonum، علاوه بر توالی های نامبرده از اینترون دوم ژن هسته ای تک نسخه ای leafy، و توالیهای کلروپلاستی trnh-psba، ndhf-rpl32، trnv-ndhc و trnk-rps16 آزموده شدند. از میان آنها اینترون دوم ژن leafy با صفات اطلاعی بیشتر برای آنالیز فیلوژنی انتخاب شد. آنالیزهای فیلوژنی با استفاده از روش بیشینه صرفه جویی تعبیه شده در نرم افزار paup* ، روش bayesian در نرم افزار mrbayes و روش درست نمایی حداکثر، در نرم افزار raxmlgui صورت گرفت. همچنین برای تخمین زمان واگرایی بین تاکسون ها از نرم افزار beast استفاده شد. همه داده های مولکولی نشان می دهند که این تیره در ایران شامل چهار قبیله persicarieae، rumiceae، calligoneae و polygoneae می باشد. تک تباری هر کدام از آنها با حمایت بالا تایید شد. در ایران قبیله persicarieae با جنس های persicaria، bistorta و aconogonon؛ قبیله rumiceae با جنس های rumex، emex، rheum و oxirya؛ قبیله calligoneae با جنس های calligonum و pteropyrum و قبیله polygoneae با جنس های polygonum، atraphaxis، fallopia و reynoutria شناخته شدند. جنسهای aconogonon با تک گونه a.alpinum، fallopia با سه گونه f.balschuanica، f.dumetorum و f.convolvulus و reynoutria با تک گونه r.japonica برای اولین بار در این تحقیق برای فلور ایران معرفی می شوند. براساس داده های مولکولی حاضر، شش گونه از polygonum های چوبی رابطه خواهری با گونه های atraphaxis دارند و از لحاظ گرده شناسی دارای تزیینات اگزین شبکه ای/سوراخدار (reticulate/perforate) و اوکرا لوله ای سربریده (truncate/tubular) مشابه با گونه های atraphaxis دارند. با استفاده از این داده ها، این شش گونه از polygonum به atraphaxis انتقال می یابند. براساس آنالیز توالی leafy، روابط میان گونه های calligonum بخوبی حل نشده است و بخشه های چندگونه ای pterococcus (با میوه بالدار) وcalligonum (با میوه تاردار) تک تبار نمی باشند. ظاهرا تغییرات در سطح مولکولی (جایگزینی نوکلئوتیدها) با اختلافات ریخت شناسی و میزان گونه زایی در این جنس هماهنگ نمی باشد. تصور می شود که گونه زایی در این جنس با توجه به شرایط سخت بیابانی به سرعت عمدتا بصورت اختلافات در ریخت شناسی میوه و برخی صفات رویشی تظاهر می نماید. بر اساس داده های حاصل از نرم افزار beast تاریخ پیدایش زیرتیره polygonoideae حدود 44 میلیون سال پیش در اشکوب ائوسن است. اما گونه زایی اکثر جنس های آن در میوسن رخ داده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گونه جدیدی از جنس Atraphaxis (تیره علف هفت بند) از شمال شرق ایران

گونه Atraphaxis binaludensis به عنوان گونه‌ای جدید از استان خراسان در شمال شرق ایران نامگذاری و معرفی می گردد. گونه جدید از لحاظ ریخت شناسی به گونه A. intricata نزدیک می باشد، اما در داشتن سرشاخه های سفید خارمانند، برگهای واژ تخم‌مرغی و دمبرگ‌دار و اندازه گل بزرگتر از آن متمایز می گردد. صفات تاکسونومیکی، تصویر گونه جدید و کلید شناسایی برای گونه‌های Atraphaxis در شمال شرق ایران ارائه می گردد.

متن کامل

اعداد کروموزومی برای برخی از گونه‌های Persicaria (تیره علف هفت بند) از ایران

عدد کروموزومی میتوزی برای 5 آرایه از جنس Persicaria (L.) Mill. برای نخستین بار برای ایران گزارش می‌شود. زیرگونه‌های P. lapathifoliaعدد کروموزومی  2n=22 را نشان می‌دهند که از اعداد کروموزومی که پیشتر گزارش شده است حمایت می‌کند در حالیکه اعداد کروموزومی گونه‌های p. minor و P. mitis 2n=40 هستند. نتایج با گزارشات قبلی برای دنیا مقایسه شده  است.

متن کامل

دو گزارش جدید برای فلور ازبکستان: Atraphaxis laetevirens (تیره علف هفت بند) و Noccaea ferganensis (تیره شب‌بو)

طی مطالعه فلور ارتفاعات چات کال (جنوب غرب تیان شان، ازبکستان) دو گونه به عنوان گزارش جدید برای فلور ازبکستان تشخیص داده شدند. این گونه‌ها عبارتند از: Atraphaxis laetevirens (Ledeb.) Jaub. et Spach (تیره علف هفت‌بند) و Noccaea ferganensis (N. Busch) Czerep. (تیره شب‌بو). تصاویر نمونه های هرباریومی برای هر دو گونه ارایه می گردد.

متن کامل

گونه جدیدی از جنس atraphaxis (تیره علف هفت بند) از شمال شرق ایران

گونه atraphaxis binaludensis به عنوان گونه ای جدید از استان خراسان در شمال شرق ایران نامگذاری و معرفی می گردد. گونه جدید از لحاظ ریخت شناسی به گونه a. intricata نزدیک می باشد، اما در داشتن سرشاخه های سفید خارمانند، برگهای واژ تخم مرغی و دمبرگ دار و اندازه گل بزرگتر از آن متمایز می گردد. صفات تاکسونومیکی، تصویر گونه جدید و کلید شناسایی برای گونه های atraphaxis در شمال شرق ایران ارائه می گردد.

متن کامل

اعداد کروموزومی برای برخی از گونه های persicaria (تیره علف هفت بند) از ایران

عدد کروموزومی میتوزی برای 5 آرایه از جنس persicaria (l.) mill. برای نخستین بار برای ایران گزارش می شود. زیرگونه های p. lapathifoliaعدد کروموزومی  2n=22 را نشان می دهند که از اعداد کروموزومی که پیشتر گزارش شده است حمایت می کند در حالیکه اعداد کروموزومی گونه های p. minor و p. mitis 2n=40 هستند. نتایج با گزارشات قبلی برای دنیا مقایسه شده  است.

متن کامل

بررسی ریز ریخت شناسی تعدادی از گونه های یک سالۀ سردۀ علف هفت بند در ایران

With 29 species in Iran, Polygonum L. is comprised of annual and perennial plants in different habitats. P. aviculare makes a species complex, hardly distinguished from P. arenastrum and P. patulum. In the present study, po-llen grains, fruit surface and petals and leaves epidermis features were used to provide diagnostic features in order to se-parate species from one another. In Total, 33 pop...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده زیست شناسی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023